Monday, May 23, 2011

Orang Terengganu ni MEMANG laa!



Assalamualaikum & salam 1 Malaysia!

Selama 3 hari trip around negeri Terengganu, letih sangat. Yela, even bukan aku drive, tapi aku letih coz perjalanan yang jauh dan masa yang panjang sangat-sangat memenatkan dan kadang2 membosankan.

Tapi kan, nak cerita sikit la, pasal Journey to Terengganu. Orang ganu ni bagi aku diorang ni memang, memang dan memang pembersih belaka. Iya! Klau sapa yang pernah jalan gi terengganu, serius, kalau dari kuantan tu, start from Kemaman to Kuala Terengganu memang puas hati tengok kebesihan yang diamalkan oleh Majlis Pembandaran Terengganu.

bersih kan? Melaka pon bersih jugak!

Yang peliknya lagi, aku betul-betul jealous la dengan perempuan-perempuan dekat sana, diorang punya kulit mulus-mulus gila! Mak aku kata, "diorang banyak sangat hentam keropok lekor" tu la pipi gebu-gebu. Hairan tau, diorang kan mostly hidup di persisiran pantai, tapi, xhitam! Comey lote laa katakan.


Tapi kalau dari segi makanan, aku rasa aku xboleh masuk dengan kuah-kuah dan segala rempah bagai kat sana. Yela, rakyat dia masak manis-manis waei'ma kuah kari sekalipun. Tapi keropok lekor memang first class la beb! Kalau orang cakap Losong pengeluar keropok famous, aku akui. Tapi, pengeluar keropok sedap, uolls boleh laa try kt Jalan Seberang Takir Kuala Terengganu. Gerai dua tingkat sebelah selekor. Kalau yang agak-agak kebobo atau gelojoh tu, bawak laa bertunang ye..heehhe... Hati-hati di selekoh!

Ni nak cerita pulak pasal Pasar Payang! Kalau jadi perempuan ni, gi Ganu memang rugi laa xsinggah tunjuk hidung kt Pasar Payang ni. Pasar Payang memng dah berubah habis kata mak aku. Yela dia pergi situ 20 tahun yang lepas. Macam Jonker Walk Melaka dah aku nengok susur gajah nak ke Pasar tu. Memang maju betul laa pernigaan orang Melayu kat area KT ni. aku sedikit jealous dengan bebudak Terengganu yang cuti semester ni. Yela, diorang memang senang nak cari kerja kosong yang menyediakan tempat solat, halal dan orang bangsa sendiri (ini bukak statement racist k). Orang Melayu Ganu memang aku salute habis laa coz diorang berani ambil risiko buat perniagaan, kalah bangsa-bangsa lain majunya!



Banyak sangat aku puji orang Ganu ni sampai kembang cik siti! Cecite2 pasal orang Ganu, lupa lak nak cerita pasal percutian sambil menghantar adik no 2 aku sambung study kat UiTM Dungun. So aku nak laa tunjuk gambar sedikit mikit aku berangan dengan lensa!


dekat masjid Krital, Tman Tamadun Islam ada laa sejenis restoran ala-ala arab. Ni air Istak datang dari Iran. Rasa masam macam air jeruk!

No comments:

Post a Comment